Tempat menarik dan aktiviti wajib jika ke Boracay, Filipina (2022)

By kin - August 29, 2022



Segala puji bagi Allah yang memiliki segala perbendaharaan langit dan bumi, serta bagi-Nya (pula) segala puji di akhirat. Dan Dialah yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.





Salah satu pusat pelancongan yang popular di Filipina ialah Pulau Boracay yang tidak asing lagi bagi pelancong di serata dunia. Pulau yang berbentuk seperti anjing ini terletak kira-kira 135 km dari selatan Manila. Pulau ini boleh dibahagikan kepada dua (2) bahagian pantai utama iaitu White Beach dan Bulabog Beach yang hanya dipisahkan dengan deretan kedai-kedai, restoran dan hotel sepanjang satu (1) kilometer sahaja.












Sejarah Pulau Boracay












Kemasukan pelancong di Pulau Boracay bermula pada tahun 1970-an apabila tempat ini digunakan sebagai lokasi penggambaran filem Amerika Syarikat yang bertajuk Nam’s Angle And Too Late Hero. Semenjak itu, ramai pengembara asing datang ke pulau ini secara backpack dan menjadikan tempat ini sebagai destinasi pelancongan pantai bajet. Pada ketika dahulu, Pulau Boracay hanyalah salah satu tempat yang tidak dikenali di wilayah Aklan, Filipina yang didiami oleh kaum Ati dan kaum Tumandok, orang asli Pulau Panay yang hidup subur dalam pertanian kelapa, perikanan dan menternak binatang seperti kambing.





Masa yang terbaik untuk melawat Boracay


Pulau Boracay merupakan destinasi pelancongan yang bersifat pantai tropikal. Waktu kemuncak untuk ke sini adalah antara bulan Mac ke Mei dan harus diingat bahawa harga tiket kapal terbang dan juga hotel berkemungkinan besar akan melambung tinggi. Namun begitu, jika anda ingin melawat Boracay bukan pada waktu puncak, anda boleh juga datang ke sini pada bulan Januari hingga ke awal bulan Mac iaitu sebelum waktu puncak. Pada bulan Ogos hingga November, anda tidak digalakkan datang ke sini walaupun ketika ini harga boleh menjadi agak rendah pada musim ini kerana jatuh pada musim hujan dan kebarangkalian mendapat taufan adalah tinggi.




Cara ke Pulau Boracay


Terdapat dua (2) lapangan terbang untuk sampai ke Pulau Boracay ini iaitu Lapangan Terbang Kalibo dan Lapangan Terbang Caticlan. Namun begitu, disebabkan oleh wabak Covid19 ini, pihak kerajaan Filipina telah mewartakan bahawa pada masa ini Lapangan Terbang Caticlan merupakan satu-satunya pintu masuk yang dibenarkan untuk pelancong manakala Lapangan Terbang Kalibo pula dibuka untuk pekerja Filipina luar negara (ROFW), individu terkandas tempatan (LSI) dan orang yang diberi kuasa di luar kediaman (APOR).





Lapangan Terbang Caticlan (MPH)


Merupakan cara yang paling cepat untuk ke Pulau Boracay. Selepas mendarat, anda perlu ke Pelabuhan Jeti Caticlan yang terletak sejauh tiga (3) minit perjalanan dengan basikal roda tiga (kos ₱50) atau 10 minit dengan berjalan kaki. Dari pelabuhan ini pula, anda perlu menaiki bot (kos ₱200) selama 15 minit untuk sampai ke Pulau Boracay. Ataupun, anda boleh semak dengan pihak hotel yang anda telah tempah, sekiranya pihak hotel ada menawarkan pengangkutan secara percuma atau pada kadar yang lebih rendah daripada itu.



Lapangan Terbang Kalibo (KLO)

Tambang penerbangan di sini lebih murah jika dibandingkan dengan MPH kerana KLO merupakan lapangan terbang antarabangsa. Oleh kerana KLO tidak dibuka untuk pelancong luar, anda perlu ke Caticlan dengan menaiki bas atau van untuk ke Pelabuhan Jeti Caticlan yang terletak dalam jarak hampir dua (2) jam perjalanan. Agak jauh juga kan?




Keperluan perjalanan Covid19

Untuk memasuki Pulau Boracay, para pelancong haruslah mendapatkan beberapa perkara seperti berikut:



1. Kod “Respon Cepat” (QR) melalui Kad Pengisytiharan Kesihatan Dalam Talian (OHDC) yang boleh diakses di https://www.touristboracy.com/ atau https://aklan.gov.ph.




2. Bukti pengenalan - passport



3. Butiran perjalanan anda
  • Salinan slip/borang tempahan yang disahkan daripada DOT – penginapan/pertubuhan Pulau Boracay Bertauliah. Anda boleh mendapatkan ini daripada Agoda atau Booking.com atau dari agen pelancongan anda
  • Butiran penerbangan/perjalanan pergi dan balik (hanya Lapangan Terbang Caticlan boleh digunakan oleh mereka yang melakukan perjalanan melalui udara)



4. Bukti Vaksinasi
  • Sijil Vaksinasi dengan status vaksinasi penuh (https://vaxcert.doh.gov.ph/#/)
  • Kad/ID vaksinasi keluaran tempatan dengan status vaksinasi penuh dan kod QR yang boleh disahkan
  • Sijil antarabangsa atau kad/ID/sijil Vaksinasi Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang dikeluarkan di luar negara
  • Tidak divaksinasi - sijil keputusan RT_PCR negatif perlu diambil dari mana-mana makmal bertauliah DOH dalam tempoh 72 jam hingga tarikh perjalanan.

5. Bagi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun, mereka perlu dilengkapi dengan sijil aku janji melancong yang boleh diambil di https://aklan.gov.ph/





Pelancong Boracay dan QR Code

Semua dokumen keperluan mesti disahkan terlebih dahulu sebelum anda dibenarkan melancong ke Pulau Boracay. Anda akan diberikan kod QR pelancong, yang merupakan wajib sebelum menaiki pesawat di lapangan terbang.







Nota : Kod QR akan tamat tempoh dalam masa 12 jam dari masa daftar keluar. Jika anda ingin melanjutkan penginapan anda, anda perlu menghantar email salinan slip tempahan baharu kepada touristboracay@gmail.com sebelum masa daftar keluar asal dikeluarkan.




Bagaimana untuk berjalan sekitar Boracay?



Oleh kerana Pulau Boracay merupakan sebuah pulau yang kecil, anda boleh mengelilingi White Beach dengan hanya berjalan kaki sahaja. Namun begitu, pengangkutan utama di sini ialah dengan menggunakan beca bermotor.







Dengan beca.

Terdapat dua jenis, beca yang lebih kecil dan e-trikes (bersaiz lebih besar sedikit).



Dengan motosikal.


Menyewa motosikal atau skuter adalah cara terbaik jika anda mahukan fleksibiliti mengelilingi pulau sendiri (walaupun menunggang basikal roda tiga adalah lebih menjimatkan). Kebanyakan skuter yang ditawarkan adalah automatik dan separa manual, dan kadar boleh bermula pada ₱1,000 sehari bergantung kepada jenama.






Perkara wajib yang perlu anda lakukan di Boracay!



1. White Beach







Di White Beach ini dibahagikan kepada tiga stesen (Stesen 1, Stesen 2 dan Stesen 3)



Stesen 1: Kawasan paling utara yang mempunyai pantai terluas. Sememangnya, di sinilah semua hotel premium ditemui.



Stesen 2: Ini dianggap sebagai pusat komersial kerana anda akan menemui kebanyakan pertubuhan di sini (restoran, kelab, kedai dan lain-lain). Oleh sebab itu, stesen ini selalunya paling ramai di antara 3.



Stesen 3: Lebih senyap daripada yang lain kerana ia jauh dari kebanyakan tempat utama, dan ia juga paling kurang membangun. Anda akan dapati banyak asrama di sini.



Selepas pembersihan 2018, berikut adalah peraturan baharu yang mesti dipatuhi oleh semua pengunjung.




  • Makan dan minum di pantai TIDAK lagi dibenarkan.
  • Haiwan peliharaan dan plastik sekali pakai juga diharamkan di pantai.
  • Sedikit peraturan yang tidak masuk akal tetapi TIADA bangunan istana pasir atau struktur pasir di pantai (anda memerlukan kelulusan pegawai untuk melakukan ini).









Infografik : ABS-CBN News Online







~ Protokol Covid19 ~



  • Pelancong harus mempunyai salinan kod QR Pelancong mereka pada setiap masa kerana ia adalah penting untuk pengesanan kenalan apabila anda memasuki mana-mana premis.
  • Pakai topeng dan pelindung muka sepanjang masa.
  • Hanya dua (2) penumpang dibenarkan menaiki beca dan maksimum empat (4) jika menaiki e-trike.
  • Kawasan di pantai ditanda dengan bendera merah dan kuning untuk menandakan tempat yang boleh anda berenang atau perhatikan. Berenang hanya dibenarkan dari jam 6 pagi hingga 6 petang.  
  • Pusat premis akan ditutup pada pukul 11 malam dan mana-mana pelancong yang masih di sana akan diminta pulang ke tempat penginapan mereka.



Selain White Beach yang merupakan pantai yang berada di tengah-tengah Pulau Boracay dan terletak di Stesen 2, anda juga boleh mengunjungi lain-lain pantai yang menarik dan tidak terlalu jauh di antara satu sama lain.








Pantai Puka

Pantai Ilig-Iligan

Pantai Lapus-lapus

Pantai Bulabog

Pantai Lagutan

Pantai Tulubhan

Pantai Tambisaan

Pantai Crocodile

Pantai Manoc-manoc

Pantai Cagban

Pantai Diniwid

Pantai Balinghai

Pantai Punta Bunga dan Banyugan




2. Cuba pelbagai sukan air dan aktiviti!



Snorkeling

Selain boleh snorkeling di White Beach, anda boleh juga mencuba snorkeling di Pantai Ilig-iligan atau Pantai Tambisaan.







Fly Fish

Sejenis pelampung yang hampir menyerupai Banana Boat atau memang kelihatan seperti ‘ikan terbang’ dan ditarik oleh sebuah bot berkuasa tinggi yang mampu memberikan anda keseronokan yang lebih ekstrim.







Ariel’s Point (Cliff Diving)

Sebuah tempat yang terkenal dengan aktiviti Cliff Diving, atau bahasa mudahnya, terjun dari tebing ke dalam laut. Ada 3 tingkat berlainan iaitu 5 meter, 10 meter dan 15 meter. (kos ₱2,800)










Marine Walk

Merupakan aktiviti yang membolehkan anda berjalan di dasar laut dengan memakai topi keledar 30kg untuk menahan anda di atas dasar. Pakej yang biasanya berharga ₱900 ini disertakan dengan kompilasi percuma foto bawah air + video anda serta beberapa keping roti yang boleh anda berikan kepada ikan semasa anda tenggelam.







Horseback Riding

Terdapat aktiviti bersiar-siar dengan kuda mendaki Gunung Luho. Gunung yang tidak terlalu tinggi tetapi cukup untuk melihat sekitar perkampungan yang ada di Pulau Boracay.



Zorb and Zipline

Salah satu aktiviti baharu yang semakin popular bagi pelancong.







ATV Ride

Selain menaiki kuda, anda boleh terokai Pulau Boracay dengan menaiki ATV menuju ke Gunung Luho. Kadar sewa ATV ini dikatakan berharga ₱1,000 setiap orang.










Mermaiding

Diterajui oleh Akademi Renang Duyung Filipina. Apa yang menariknya ialah anda akan menyertai kursus 'renang ikan duyung' di bawah guru profesional kerana anda perlu berenang sambil memakai ekor duyung kain yang boleh diregangkan.









3. Nikmati matahari terbit dan terbenam








Anda boleh memilih mana-mana lokasi di pantai Boracay untuk melihat matahari terbenam (biasanya di antara 5 petang hingga 6 petang), tetapi pemandangan di White Beach ini adalah disyorkan memandangkan siluet bot yang lalu lalang (atau paraw) di tepi pantai. Tetapi, jangan lupa tentang matahari terbit juga kerana ia sentiasa menjadi perkara yang indah untuk menyambut hari baharu di tepi pantai dengan cara ini.




Tips dan pesanan sepanjang berada di Pulau Boracay

1. Semua pelancong perlu mengemukakan keperluan dokumen perjalanan terkini. (tahun 2022)

2. Hanya 6,000 pengunjung dibenarkan untuk berada di Pulau Boracay pada setiap hari.

3. Membuang air kecil dan besar, muntah serta meludah di tempat awam adalah dilarang sama sekali.

4. Anjing serta lain-lain haiwan tidak dibenarkan berkeliaran dengan bebas di kawasan awam dan pantai di sekitar Pulau Boracay.

5. Pengunjung hanya boleh merokok di kawasan yang telah ditetapkan sahaja.

6. Penerbangan dron hanya dibenarkan setelah mendapat permit.

7. Pembakaran terbuka dan penggunaan minyak tanah tidak dibenarkan di sekitar pantai Pulau Boracay; sebab itu penari api hanya boleh menggunakan lampu LED sahaja.

8. Pembinaan istana pasir di Pulau Boracay adalah dilarang. Jika tertangkap, anda mungkin akan dipenjara. Aktiviti ini dilarang kerana ianya akan mengubah bentuk muka bumi semula jadi pantai yang mengakibatkan kehadiran kontur tidak teratur yang berpanjangan yang boleh menjejaskan simetri semulajadi pantai.

9. Pengunjung yang cuba memalsukan keputusan RT-PCR akan diharamkan untuk menjejaki ke sini lagi.




Jadi apa tunggu lagi?




Selain aktiviti yang disenaraikan, anda boleh juga membeli-belah di sini samada di D’Mall ataupun di E Mall. D’Mall merupakan pusat membeli-belah dan pusat bagi penggemar makanan yang paling utama di Pulau Boracay ini. Manakala di E Mall pula anda boleh membeli barangan seperti cenderamata serta pakaian renang dan anda boleh tawar-menawar di sini.


Selain menikmati pemandangan yang indah ketika menaiki parau (sebuah bot tradisional) semasa island hopping, anda juga boleh mencuba aktiviti menjelajah di sekitar Crystal Cove.


Namun, jika anda seorang yang inginkan ketenangan sambil bercuti, apa kata anda lepak sahaja di tepi pantai sambil menikmati keindahan laut dengan hembusan angin yang mampu membuatkan anda hampir tertidur.


Tidak hairanlah Pulau Boracay ini kini menjadi tumpuan seluruh dunia untuk menikmati keindahan pantai, pasir putih serta kejernihan air lautnya.




Jom kita ke Pulau Boracay!




Penafian : setiap gambar diambil dengan pencarian di internet.
 

  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. menarik ni. info padat..terbaik.. macam mana cara nak buat estimation bajet untuk ke sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq..sebab nak masuk lain negara dah lain x mcm dulu selepas covid ni....bajet tu, kena amik kira pengangkutan (flight), hotel (nak murah boleh pilih stesen 3)

      Delete